کد مطلب:223780 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:105

سقوط برامکه
برمكیان در دولت بنی عباس دارای نفوذ و اقتداری شدند كه منجر باندیشه و خوف و بیم خلفا گردید و هارون از قدرت دولت آنها سخت بیمناك شد و مورخین شد و مورخین سیاسی مانند سایكس انگلیسی و بیشتر مورخین اروپائی می نویسند بسقوط انداختن آنها از كارهای عاقلانه هارون بود.

یحیی فرزند خالد تمام كشور پهناور امپراطوری اسلامی را بین دو فرزندش تقسیم كرد مانند كوروش كبیر و خود رأس آنها بود و سرحلقه فرمانفرمائی هم دست هارون.

جعفر مورد توجه خاص هارون واقع شد و از مقربان دربار و خواص و ملازمین لاینفك قرار گرفت كه در خلاء و ملاء در اندرون و بیرون با هارون بود.

هارون خواهری داشت بنام عباسه كه بسیار زن زیرك و عافل و باهوش و باتدبیر بود و او را زیاد دوست می داشت و میل داشت در مهام امور و مشورتهای و خلوتها عباسه هم حضور داشته باشد - این زن در اسلام بلكه در جهان كم نظیر بود و مانند گوهرشاد بانی مسجد جامع مشهد از تدبیر و رأی و هوش و نظریه او استفاده می كردند ولی دربار خلافت اسلامی هارون اجازه نمی داد كه عباسه بدون مجوز شرعی با هارون و جعفر در خلوتی باشند لذا هارون عباسه را بجعفر عقد بست بشرط آنكه زفافی رخ ندهد و مصاحبت و مباشرتی در میان نباشد فقط برای محرمیت این صیغه منعقد گردد.

جعفر كه دارای تمام فضائل انسانیت بود جلب توجه عباسه را كرد و عباسه دلبستگی شدیدی باو پیدا كرد تا موقعی در خلوت بلباس كنیزی با جعفر هم بستر شد و اتفاقا از وی آبستن گردید هارون از قضیه آگاه شد و آنرا حمل بر نقض عهد و خیانت عظیمی نمود در خشم شد و



[ صفحه 193]



دیگر نتوانست تملك خود را حفظ كند دستور داد جعفر را بقتل برسانند و یحیی و فضل را هم زندانی كنند گویند در حال مستی این فرمان را صادر كرد و یقین است بداندیشان و حسودان از موقع استفاده كرده و در حساسترین موقع سعایت كردند و برامكه بدست هارون نابود شدند در سال 180.